Warsztaty edukacja wczesnoszkolna:
Matematyczne przygody, czyli co nieco o pieniądzach - Halina Pulchny
Oczywisty wydaje się fakt, że o pieniądzach trzeba rozmawiać. Jednak można też się nimi bawić – przy okazji ucząc dzieci podstawowych umiejętności finansowych. Monety i banknoty – prawdziwe lub zabawkowe – idealnie nadają się jako pomoce dydaktyczne w nauce matematyki. W czasie warsztatów przedstawione zostały przykłady gier, zabaw i zadań otwartych, mających na celu nie tylko ćwiczenie sprawności liczenia, ale także rozwijanie myślenia i praktyczne wykorzystywanie matematyki w życiu codziennym.
Warsztaty:
Krakowskim targiem - Iwona Maryniak
Obecnie bardzo ważne jest budowanie świadomości i umiejętności podejmowania decyzji w sprawach inwestycji finansowych. Zarówno jako osoba fizyczna czy zespół odpowiedzialny za finanse firmy. Możemy potraktować nasze propozycje warsztatowe tak jak produkty na krakowskim targu (lokaty, obligacje, gra giełdowa, obliczanie rentowności). Od dawna ekonomia ściśle łączy się z matematyką i jest ważna w codziennym życiu. Ilustrują to zadania maturalne z roku 1925. Pojęcia związane z inwestowaniem w instrumenty finansowe nie będą naszym uczniom sprawiały trudności jeżeli je poznają. Zostały przedstawione propozycję lekcji związanej z inwestowaniem. Prowadząca przygotowała również niespodzianki - własnoręcznie wypieczone precelki i breloczki w kształcie dolara.
Warsztaty:
Gra inwestycyjna „Kawiarenki” - Jacek Wilk
Na zajęciach zaprezentowano jak można wykorzystać grę inwestycyjną - Kawiarenki na lekcjach matematyki w szkole podstawowej jako elementu edukacji finansowej. Była super zabawa, gdyż nauczyciele mogli spróbować swoich sił w inwestowaniu.
Wyobraźmy sobie, że...
wynajmujemy lokal na swój pierwszy biznes (kawiarenka) w wybranej przez siebie lokalizacji, produkujemy i sprzedajemy kawę, inwestujemy w kolejne lokalizacje, zmagamy się z czynnikami makro i mikroekonomicznymi (np. pojawiająca się moda na... herbatę lub duże wydarzenie sportowe w mieście znacząco zwiększające sprzedaż), inwestujemy w reklamę, nowe stoliki lub... drugi lokal podejmując szereg decyzji biznesowych. A co w grze dla nas najważniejsze z zapałem liczymy swoje zyski/straty w specjalnym arkuszu wykonując szereg działań poznawanych na lekcjach matematyki. I to wszystko w cenach i zdarzeniach występujących na prawdziwym rynku.
Zaprezentowałem grę przygotowaną przez pracowników naukowych Instytutu Psychologii UW w ramach projektu Fundacji Giełdy Papierów Wartościowych pn. "Niebanalnie o giełdzie" przy współpracy z Narodowym Bankiem Polskim.
Bonusem dla uczestników spotkania była prezentacja projektów edukacyjnych Fundacji GPW.
--------------------------------------------------------------------------------------
Krótka informacja o prowadzących:
MAŁGORZATA CHYCZYŃSKA i AGATA RADOŃ - nauczycielki szkoły podstawowej, łączy je podejście do edukacji, radość z zaangażowania uczniów, pasja do gier i odkrywania przyrody.
GABRIELA DOLIŃSKA - nauczyciel konsultant Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli -Ośrodek w Oświęcimiu. Doświadczona nauczycielka matematyki, autorka innowacji „Matematyka z elementami ekonomii”, egzaminator OKE Kraków, pomysłodawczyni i realizatorka wielu projektów edukacyjnych.
MAŁGORZATA DZIERWA - nauczyciel dyplomowany matematyki, egzaminator OKE w Krakowie, trener z certyfikatem Yupanki, realizatorka projektów edukacyjnych i innowacji, członek SNM.
MARZENA KĄCIK - nauczyciel dyplomowany matematyki, informatyki i fizyki oraz egzaminator ósmoklasisty i maturalny z matematyki. Trener GeoGebry, autorka artykułów z zakresu wykorzystania TI na lekcjach matematyki, prowadzi warsztaty i szkolenia w tym zakresie.
SYLWIA KRUK - Adiunkt na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, zajmuje się między innymi
zarządzeniem finansami i ekonomiką przedsiębiorstw, analizą i diagnostyką ekonomiczną, autorka publikacji na ten temat.
MAREK LEGUTKO - matematyk, specjalizacja dydaktyka matematyki i diagnostyka edukacyjna. Współautor podstaw programowych, programów i podręczników nauczania matematyki i informatyki. Obecnie przewodniczący Zarządu Oddziału Krakowskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki i członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej.
IWONA MARYNIAK - przez 20 lat pracownik krakowskiego biura maklerskiego, od 11 lat - nauczyciel matematyki w szkole podstawowej i liceum, egzaminator w zakresie egzaminu ósmoklasisty oraz maturalnego z matematyki.
URSZULA MAZUR - długoletni pracownik Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie, współpracownik CKE, doświadczony nauczyciel matematyki, wieloletni dyrektor szkoły podstawowej.
BRONISAW PABICH - pasjonat geometrii i twórca ciekawych pomocy dydaktycznych przygotowanych z wykorzystaniem druku 3D, Honorowy Członek SNM, od wielu lat zaangażowany w działania OK SNM, prowadzi interesujące zajęcia dla uczniów i nauczycieli.
ZBIGNIEW POWĄZKA - długoletni Członek SNM, szczególnie zaangażowany w działalność OK SNM, emerytowany wykładowca na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, autor prezentowanych gier.
HALINA PULCHNY - nauczyciel konsultant ds. matematyki i zarządzania w oświacie MCDN Ośrodek w Krakowie, nauczyciel dyplomowany z wieloletnim doświadczeniem, egzaminator w zakresie egzaminu ósmoklasisty z matematyki, członek Zarządu Oddziału Krakowskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki.
MAŁGORZATA SOLECKA - współautorka prezentowanych gier
JACEK WILK - nauczyciel dyplomowany matematyki w szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi. Uczestnik, nauczyciel i trener w szeregu projektów edukacyjnych ("Młodzieżowa e-Akademia Nauk Matematyczno-Przyrodniczych", "Diament", "Matematyczne Pospolite Ruszenie", "Niebanalnie o giełdzie"). Aktywny inwestor giełdowy, zapalony turysta, brydżysta i szaradzista. Prywatnie wielbiciel podróży i dobry ich organizator.
MATEUSZ ZAJĄC - od 2008 r. roku pracuje w Centrum Procesów Bankowych i Informacji, obecnie na stanowisku Regionalnego Dyrektora Programów Edukacyjnych w Krakowie.
Członek Rady Programowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie do spraw współpracy ze Związkiem Banków Polskich.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Na koniec trochę statystyki:W konferencji wzięło udział 80 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, szkół podstawowych uczących w klasach IV-VIII i ponadpodstawowych.
Szkołę udostępniła nam oraz czuwała nad perfekcyjnym przygotowaniem: Pani Dyrektor Jolanta Piekarska oraz pracownicy SP 148
Materiały dla uczestników konferencji przygotowali: Marek Legutko, Jolanta Piekarska.
Kawiarenka - poczęstunek: kawę, herbatę i ciasta przygotowały: Małgorzata Dzierwa, Katarzyna Stachnik i nauczycielki z SP 148. Kawiarenka była czynna od 8:30 do końca konferencji.
Rejestracją uczestników podczas konferencji zajmowały się: Katarzyna Dymek-Polek i Lidia Okrzesa.
Program konferencji przygotowali: Marek Legutko, Jolanta Piekarska i Teresa Sklepek.
W czasie konferencji były obecne wydawnictwa: Nowik, Pazdro, OMEGA, Wir i REMI.
Konferencyjny PADLET opracował: Marek Legutko.
Komputerami i sprzętem nagłaśniającym zajmował się: Wojciech Wiercioch
Zdjęcia podczas konferencji wykonały: Teresa Sklepek i Katarzyna Dymek-Polek
Sprawozdanie z konferencji na stronie i fecebooku zamieściła: Katarzyna Dymek-Polek.
Zaświadczenia dla uczestników konferencji i podziękowania za warsztaty oraz prezentacje przygotowała: Teresa Sklepek.
Zaświadczenia do uczestników konferencji rozesłała pocztą e-mail: Katarzyna Dymek-Polek
Sprawozdanie przygotowała: Teresa Sklepek
Było jeszcze wiele osób, dzięki którym ta konferencja nie mogłaby się odbyć...
Wszystkim osobom zaangażowanym w przygotowanie tej konferencji należą się wielkie podziękowania....
... można byłoby tu długo wymieniać...
Dziękujemy Państwu za udział w konferencji
i gorąco zapraszamy na kolejne nasze wydarzenia matematyczne!
Zarząd OK SNM
Zdjęcia: Teresa Sklepek
Tekst: Katarzyna Dymek-Polek na postawie sprawozdania Teresy Sklepek
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz