poniedziałek, 27 listopada 2023

Kilka refleksji po konferencji: "MATEMATYKA się LICZY!"

"Matematyka nie może wypełnić życia, ale jej nieznajomość już niejednemu je wypełniła."
H. Steinhaus

"MATEMATYKA się LICZY!"

Tradycją stało się już, że Oddział Krakowski Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki przy współpracy z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli (MCDN) w Krakowie zorganizował dla nauczycieli matematyki i edukacji wczesnoszkolnej andrzejkową konferencję pod tytułem: „Matematyka się liczy!”

Konferencja odbyła się w sobotę, 25 listopada 2023 roku w Szkole Podstawowej nr 148 w Krakowie na ulicy Żabiej 20 i trwała 6 intensywnych godzin. Zapraszamy Państwa do prześledzenia z nami co takiego się wydarzyło podczas tych sześciu intensywnych godzin... 



A dlaczego taki tytuł?

Matematyka się liczy!
Zgoda. Ale jaka matematyka? Taka stateczna, że strefą komfortu, jak przed pandemią. Czy taka zielona, poszukująca, bez strefy komfortu, jak w okresie pandemii, gdy zamknięto szkoły i otworzono cyfrowe pokoje w domach uczniów. Jest coraz więcej przestrzeni dla matematyki, której moc i znaczenie dostrzegamy, którą możemy rozwijać z wykorzystaniem nowych technologii. Oddział Krakowski Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki wraz z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli tradycyjnie zaprosili w andrzejkową sobotę do rozmowy o różnych odsłonach edukacji matematyki, która się liczy teraz i będzie się liczyć w przyszłości. Porozmawialiśmy o perspektywach cyfryzacji egzaminów (Egon czyli Egzaminy online), o projektach bankowców, o studiach ekonomicznych, o sztucznej inteligencji, laboratoriach matematycznych (Geogebra, druk 3D).

Konferencję uroczyście otwarli: Marek Legutko i Jolanta Piekarska, którzy przywitali uczestników konferencji, prelegentów, prowadzących warsztaty oraz wydawnictwa. 


W programie konferencji znalazły się dwa ciekawe wystąpienia/prezentacje:

Prezentacja: Egzaminy na ekranie - egzaminy online (EGON) - Marek Legutko i Urszula Mazur
Od ćwierć wieku budowany jest w Polsce system egzaminów zewnętrznych. Procesy przygotowania arkuszy egzaminacyjnych, organizacji egzaminów, oceny prac uczniów, komunikacji wyników egzaminów są wspierane przez informatyczne rozwiązania. Egzaminatorzy już "oceniają prace uczniów na ekranie". Czy i kiedy uczniowie będą mogli "zdawać egzaminy na ekranie"?
Prelegenci przedstawili uczestnikom narzędzie - egzaminy na ekranie czyli egzaminy online (EGON) nad którymi pracuje CKE. Jest to program, który pozwoliłby uczniom zdawać egzaminy na ekranie, a egzaminatorom sprawdzać je online. Zaprezentowane zostały różne aspekty takiego rozwiązania, a w kuluarach mieliśmy temat do rozmowy.

2) Wsparcie nauczycieli w kształceniu ekonomicznym uczniów w ramach projektów edukacyjnych Warszawskiego Instytutu Bankowości - Mateusz Zając
Prowadzący zaprezentował kilka programów adresowanych do uczniów i szkół podstawowych i średnich dotyczących edukacji ekonomicznej, finansów i bankowości m.in. Przygody Przedsiębiorczego Dżeka, Porwani przez Ekonomię... Zachęcił obecnych nauczycieli do włączenia się wraz ze swoimi wychowankami do udziału w tych programach.

Nie zabrakło też andrzejkowych wróżb... 
Każdy uczestnik konferencji przy rejestracji losując złożonego z papieru  motylka, mógł zdecydować o kolorze. Pani Halina Pulchny wyjaśniła co oznacza kolor - jaki typ osoby jest przypisany do wybranego koloru. W środku - po rozłożeniu motylka można było odczytać swoją wróżbę, a w kilku ukryte były nagrody.

Udało nam się zaproponować Państwu bogatą ofertę warsztatów. Spis zrealizowanych zajęć przedstawiamy tutaj, a szczegółowy ich opis poniżej.

Warsztaty:
Matematyka, ekonomia i zarządzanie (PP) - dr Sylwia Kruk 
Krakowskim targiem (PP) - Iwona Maryniak 
Rola druku 3D w edukacji matematycznej (PP) - dr Bronisław Pabich
Sztuczna inteligencja w edukacji - kreatywny pomocnik. Szanse i zagrożenia. (SP)  - Gabriela Dolińska
Gra inwestycyjna  "Kawiarenki" (SP) – Jacek Wilk
Warszawski Instytut Bankowości (SP) - Mateusz Zając
GeoGebra – co nowego? (SP) - Marzena Kącik 
Triomino i quadromino (SP) - Zbigniew Powązka i Małgorzata Solecka
Grosz do grosza (EW) - Małgorzata Dzierwa
Nie bójmy się gier - strategia i przypadek (EW) - Małgorzata Chyczyńska i Agata Radoń
Matematyczne przygody, czyli co nieco o pieniądzach (EW) - Halina Pulchny

Legenda:
EW - edukacja wczesnoszkolna
SP - Szkoła Podstawowa
PP - Szkoła Ponadpodstawowa





W czasie konferencji stworzyliśmy wiele okazji do spotkań, wymiany doświadczeń, dyskusji.
Aby nie opaść z sił zapewniliśmy uczestnikom konferencji smaczny obiad, a w przerwach między zajęciami działała kawiarenka, gdzie można było wypić pyszną kawę czy herbatę i zjeść ciastko.

Uczestnicy konferencji otrzymali dostęp do materiałów zgromadzonych na KONFERENCYJNYM PADLECIE

Po Konferencji około godziny 14:40 zaprosiliśmy wszystkich Członków OK SNM na Walne Zgromadzenie na którym zaplanowaliśmy nasze działania na kolejny rok.



Opis warsztatów:

Warsztaty:
Sztuczna inteligencja w edukacji - kreatywny pomocnik. Szanse i zagrożenia.  - Gabriela Dolińska
Poruszane były następujące tematy:
(R)ewolucja technologiczna ? Historia w małej pigułce.
ABC uczenia maszynowego, rozszerzonej rzeczywistości, wirtualnej rzeczywistości – VR, AR, AI, chatbot, aplikacja, program – krótkie, przyjazne wprowadzenie teoretyczne.
Metodyczne zastosowanie w edukacji - przykłady i pomysły na różne lekcje – wspólne testowanie możliwości AI różnych firm.
Podsumowanie - Miejsce SI w szkole. Odpowiedzialne wprowadzanie SI do szkoły.

Warsztaty:
Nie bójmy się gier - strategia i przypadek - Małgorzata Chyczyńska i Agata Radoń
Zostały zaprezentowane gry, które dzięki odrobinie szczęścia oraz podejmowanym decyzjom pozwolą naszym uczniom odnosić sukcesy nie tylko w grze. Pozwolą cieszyć się wspólną zabawą i odczuwać radość z uczenia się matematyki.


Warsztaty: 
Grosz do grosza - Małgorzata Dzierwa
Grosz jako pomoc dydaktyczna może zaciekawić uczniów, wzmocnić ich motywację do rozwiązywania zadań matematycznych, inspirować do stawiania pytań i hipotez.

Na warsztacie pojawiły się konkretne przykłady zadań, które mogą ćwiczyć sprawność rachunkową, ale przede wszystkim pomogą w kształtowaniu wybranych pojęć matematycznych, stawianiu problemów i ich rozwiązywaniu.

Pomysły przedstawione podczas warsztatu mogą być wykorzystane w edukacji wczesnoszkolnej, ale także na lekcjach matematyki w starszych klasach szkoły podstawowej.




Warsztaty:
GeoGebra – co nowego? - Marzena Kącik 
Na zajęciach nauczyciele poznali bazę materiałów istniejących apletów GeoGebra, które przedstawiają problemy lub zagadnienia w formie dynamicznej, uczą w ten sposób kreatywnego myślenia.
Warsztatowo zostały utworzone własne materiały: aktywne karty pracy, składające się m. in. z apletów GeoGebry czy pytań testowych, książki GeoGebry, które składają się z aktywnych kart pracy.
Tak przygotowane materiały można wykorzystać w czasie lekcji, zajęć dodatkowych lub jako dodatkowe ćwiczenia utrwalające omawiane zagadnienia.
Umiejętności nabyte po zajęciach:
- Założenia konta na platformie GeoGebra
- Tworzenie dynamicznych aktywności, zawierających m. in. aplety GeoGebry, pytania testowe, teksty, linki do stron internetowych, obrazy, pliki pdf
- Tworzenie książek GeoGebra
- Planowanie lekcji na platformie GeoGebra

Warsztaty:
Warszawski Instytut Bankowości - scenariusze lekcji - Mateusz Zając
„Matematyczna przygoda przedsiębiorczego Dżeka”, scenariusz lekcji przygotowany dla uczniów klas 4-8 szkoły podstawowej w ramach projektu edukacyjnego „Przygody przedsiębiorczego Dżeka”.


Warsztaty:
Matematyka, ekonomia i zarządzanie - dr Sylwia Kruk
Matematyka jest nieodłączną częścią nauk ekonomicznych; obejmujących takie dyscypliny naukowe jak ekonomia, finanse, nauki o zarządzaniu i towaroznawstwo. Dziedziną matematyki stosowanej jest matematyka finansowa, która zajmuje się opisywaniem bogactwa ekonomicznej rzeczywistości przy pomocy aparatu matematycznego. W ramach warsztatów zostały zaprezentowane proste przykłady przygotowane z myślą o uczniach klas szkół podstawowych, które czasami sprawiają trudność studentom, a dotyczą procentów, tempa zmian, dynamiki.

Warsztaty:
Rola druku 3D w edukacji matematycznej - dr Bronisław Pabich
Wielu z nas wie, na czym polega druk 3D oraz jego projektowanie i zna szczegóły techniczne drukowania. Warto jednak zastanowić się, jak dzięki odpowiednio przygotowanym modelom 3D, możemy pomóc uczniom odkrywać algebraiczne wzory skróconego mnożenia, wyznaczać w łatwy sposób objętości wybranych wielościanów oraz relacji metrycznych w tych obiektach. Wydrukowane w 3D układanki i puzzle przestrzenne pozwalają kształcić wyobraźnię przestrzenną. Na warsztatach przedstawione zostały ciekawe modele takich pomocy i propozycje ich wykorzystania w nauczaniu matematyki.

Warsztaty:
Triomino i quadromino - Zbigniew Powązka i Małgorzata Solecka
Na zajęciach zostały zaprezentowane matematyczne gry triomino i quadromino przydatne podczas zajęć w szkole podstawowej. Autorami tych gier są prowadzący warsztaty. Przedstawione pomysły pozwalają na łatwiejsze przyswojenie materiału szkolnego nawet  przez słabszych uczniów.


Warsztaty edukacja wczesnoszkolna:
Matematyczne przygody, czyli co nieco o pieniądzach - Halina Pulchny
Oczywisty wydaje się fakt, że o pieniądzach trzeba rozmawiać. Jednak można też się nimi bawić – przy okazji ucząc dzieci podstawowych umiejętności finansowych. Monety i banknoty – prawdziwe lub zabawkowe – idealnie nadają się jako pomoce dydaktyczne w nauce matematyki. W czasie warsztatów przedstawione zostały przykłady gier, zabaw i zadań otwartych, mających na celu nie tylko ćwiczenie sprawności liczenia, ale także rozwijanie myślenia i praktyczne wykorzystywanie matematyki w życiu codziennym.

Warsztaty:
Krakowskim targiem - Iwona Maryniak
Obecnie bardzo ważne jest budowanie świadomości i umiejętności podejmowania decyzji w sprawach inwestycji finansowych. Zarówno jako osoba fizyczna czy zespół odpowiedzialny za finanse firmy. Możemy potraktować nasze propozycje warsztatowe tak jak produkty na krakowskim targu (lokaty, obligacje, gra giełdowa, obliczanie rentowności). Od dawna ekonomia ściśle łączy się z matematyką i jest ważna w codziennym życiu. Ilustrują to zadania maturalne z roku 1925. Pojęcia związane z inwestowaniem w instrumenty finansowe nie będą naszym uczniom sprawiały trudności jeżeli je poznają. Zostały przedstawione propozycję lekcji związanej z inwestowaniem. Prowadząca przygotowała również niespodzianki - własnoręcznie wypieczone precelki i breloczki w kształcie dolara.

Warsztaty:
Gra inwestycyjna „Kawiarenki” - Jacek Wilk
Na zajęciach zaprezentowano jak można wykorzystać grę inwestycyjną - Kawiarenki na lekcjach matematyki w szkole podstawowej jako elementu edukacji finansowej. Była super zabawa, gdyż nauczyciele mogli spróbować swoich sił w inwestowaniu.
Wyobraźmy sobie, że...
wynajmujemy lokal na swój pierwszy biznes (kawiarenka) w wybranej przez siebie lokalizacji, produkujemy i sprzedajemy kawę, inwestujemy w kolejne lokalizacje, zmagamy się z czynnikami makro i mikroekonomicznymi (np. pojawiająca się moda na... herbatę lub duże wydarzenie sportowe w mieście znacząco zwiększające sprzedaż), inwestujemy w reklamę, nowe stoliki lub... drugi lokal podejmując szereg decyzji biznesowych. A co w grze dla nas najważniejsze z zapałem liczymy swoje zyski/straty w specjalnym arkuszu wykonując szereg działań poznawanych na lekcjach matematyki. I to wszystko w cenach i zdarzeniach występujących na prawdziwym rynku.
Zaprezentowałem grę przygotowaną przez pracowników naukowych Instytutu Psychologii UW w ramach projektu Fundacji Giełdy Papierów Wartościowych pn. "Niebanalnie o giełdzie" przy współpracy z Narodowym Bankiem Polskim.
Bonusem dla uczestników spotkania była prezentacja projektów edukacyjnych Fundacji GPW.

--------------------------------------------------------------------------------------
Krótka informacja o prowadzących:

MAŁGORZATA CHYCZYŃSKA i AGATA RADOŃ - nauczycielki szkoły podstawowej, łączy je podejście do edukacji, radość z zaangażowania uczniów, pasja do gier i odkrywania przyrody.

GABRIELA DOLIŃSKA - nauczyciel konsultant Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli -Ośrodek w Oświęcimiu. Doświadczona nauczycielka matematyki, autorka innowacji „Matematyka z elementami ekonomii”, egzaminator OKE Kraków, pomysłodawczyni i realizatorka wielu projektów edukacyjnych.

MAŁGORZATA DZIERWA - nauczyciel dyplomowany matematyki, egzaminator OKE w Krakowie, trener z certyfikatem Yupanki, realizatorka projektów edukacyjnych i innowacji, członek SNM.

MARZENA KĄCIK - nauczyciel dyplomowany matematyki, informatyki i fizyki oraz egzaminator ósmoklasisty i maturalny z matematyki. Trener GeoGebry, autorka artykułów z zakresu wykorzystania TI na lekcjach matematyki, prowadzi warsztaty i szkolenia w tym zakresie.

SYLWIA KRUK - Adiunkt na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, zajmuje się między innymi
zarządzeniem finansami i ekonomiką przedsiębiorstw, analizą i diagnostyką ekonomiczną, autorka publikacji na ten temat.

MAREK LEGUTKO - matematyk, specjalizacja dydaktyka matematyki i diagnostyka edukacyjna. Współautor podstaw programowych, programów i podręczników nauczania matematyki i informatyki. Obecnie przewodniczący Zarządu Oddziału Krakowskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki i członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej.

IWONA MARYNIAK - przez 20 lat pracownik krakowskiego biura maklerskiego, od 11 lat - nauczyciel matematyki w szkole podstawowej i liceum, egzaminator w zakresie egzaminu ósmoklasisty oraz maturalnego z matematyki.

URSZULA MAZUR - długoletni pracownik Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie, współpracownik CKE, doświadczony nauczyciel matematyki, wieloletni dyrektor szkoły podstawowej.

BRONISAW PABICH - pasjonat geometrii i twórca ciekawych pomocy dydaktycznych przygotowanych z wykorzystaniem druku 3D, Honorowy Członek SNM, od wielu lat zaangażowany w działania OK SNM, prowadzi interesujące zajęcia dla uczniów i nauczycieli.

ZBIGNIEW POWĄZKA - długoletni Członek SNM, szczególnie zaangażowany w działalność OK SNM, emerytowany wykładowca na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, autor prezentowanych gier.

HALINA PULCHNY - nauczyciel konsultant ds. matematyki i zarządzania w oświacie MCDN Ośrodek w Krakowie, nauczyciel dyplomowany z wieloletnim doświadczeniem, egzaminator w zakresie egzaminu ósmoklasisty z matematyki, członek Zarządu Oddziału Krakowskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki.

MAŁGORZATA SOLECKA - współautorka prezentowanych gier

JACEK WILK - nauczyciel dyplomowany matematyki w szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi. Uczestnik, nauczyciel i trener w szeregu projektów edukacyjnych ("Młodzieżowa e-Akademia Nauk Matematyczno-Przyrodniczych", "Diament", "Matematyczne Pospolite Ruszenie", "Niebanalnie o giełdzie"). Aktywny inwestor giełdowy, zapalony turysta, brydżysta i szaradzista. Prywatnie wielbiciel podróży i dobry ich organizator.

MATEUSZ ZAJĄC - od 2008 r. roku pracuje w Centrum Procesów Bankowych i Informacji, obecnie na stanowisku Regionalnego Dyrektora Programów Edukacyjnych w Krakowie.
Członek Rady Programowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie do spraw współpracy ze Związkiem Banków Polskich.

------------------------------------------------------------------------------------------------


Na koniec trochę statystyki:
W konferencji wzięło udział 80 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, szkół podstawowych uczących w klasach IV-VIII i ponadpodstawowych.
Szkołę udostępniła nam oraz czuwała nad perfekcyjnym przygotowaniem: Pani Dyrektor Jolanta Piekarska oraz pracownicy SP 148

Materiały dla uczestników konferencji przygotowali: Marek Legutko, Jolanta Piekarska.

Kawiarenka - poczęstunek: kawę, herbatę i ciasta przygotowały: Małgorzata Dzierwa, Katarzyna Stachnik i nauczycielki z SP 148. Kawiarenka była czynna od 8:30 do końca konferencji.

Rejestracją uczestników podczas konferencji zajmowały się: Katarzyna Dymek-Polek i Lidia Okrzesa.

Program konferencji przygotowali: Marek Legutko, Jolanta Piekarska i Teresa Sklepek.

W czasie konferencji były obecne wydawnictwa: Nowik, Pazdro, OMEGA, Wir i REMI.

Konferencyjny PADLET opracował: Marek Legutko.

Komputerami i sprzętem nagłaśniającym zajmował się: Wojciech Wiercioch

Zdjęcia podczas konferencji wykonały: Teresa Sklepek i Katarzyna Dymek-Polek

Sprawozdanie z konferencji na stronie i fecebooku zamieściła: Katarzyna Dymek-Polek.

Zaświadczenia dla uczestników konferencji i podziękowania za warsztaty oraz prezentacje przygotowała: Teresa Sklepek.

Zaświadczenia do uczestników konferencji rozesłała pocztą e-mail: Katarzyna Dymek-Polek

Sprawozdanie przygotowała: Teresa Sklepek

Było jeszcze wiele osób, dzięki którym ta konferencja nie mogłaby się odbyć...

Wszystkim osobom zaangażowanym w przygotowanie tej konferencji należą się wielkie podziękowania....

... można byłoby tu długo wymieniać...



Dziękujemy Państwu za udział w konferencji

i gorąco zapraszamy na kolejne nasze wydarzenia matematyczne!


Zarząd OK SNM


Zdjęcia: Teresa Sklepek

Tekst: Katarzyna Dymek-Polek na postawie sprawozdania Teresy Sklepek



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz