zaprasza nauczycieli matematyki i edukacji wczesnoszkolnej do udziału
w andrzejkowej konferencji: „Matematyka się liczy”.
Konferencja odbędzie się w sobotę, 25 listopada 2023 roku
Konferencja odbędzie się w sobotę, 25 listopada 2023 roku
w Szkole Podstawowej nr 148 w Krakowie, ul. Żabia 20
Początek Konferencji o godzinie 9:15, zakończenie o 14:30
Początek Konferencji o godzinie 9:15, zakończenie o 14:30
Matematyka się liczy
Zgoda. Ale jaka matematyka? Taka stateczna, ze strefą komfortu, jak przed pandemią. Czy taka zielona, poszukująca, bez strefy komfortu, jak w okresie pandemii, gdy zamknięto szkoły i otworzono cyfrowe pokoje w domach uczniów. Jest coraz więcej przestrzeni dla matematyki, której moc i znaczenie dostrzegamy, którą możemy rozwijać z wykorzystaniem nowych technologii. Oddział Krakowski Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki wraz z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli tradycyjnie już zapraszają w andrzejkową sobotę do rozmowy o różnych odsłonach edukacji matematyki, która się liczy teraz i będzie się liczyć w przyszłości. Porozmawiajmy o perspektywach cyfryzacji egzaminów (Egon czyli Egzaminy online), o projektach bankowców, o studiach ekonomicznych, o sztucznej inteligencji, laboratoriach matematycznych (Geogebra, druk 3D).
PROGRAM RAMOWY KONFERENCJI
9:00 – 9:15 Rejestracja. Kawa/herbata
9:15 – 9:40 Rozpoczęcie konferencji i krótka informacja o warsztatach
9:40 – 10:25 MAREK LEGUTKO i URSZULA MAZUR o egzaminach online (Egon)
10:25 – 11:00 MATEUSZ ZAJĄC - Warszawski Instytut Bankowości - wprowadzenie
11:00 – 11:30 Przerwa kawowa
11:30 – 12:15 Warsztaty – seria 1 (45 minut)
12:15 – 13:00 Przerwa obiadowa
13:00 – 13:45 Warsztaty – seria 2 (45 minut)
13:45 – 14:30 Warsztaty – seria 3 (45 minut)
W programie konferencji między innymi:
Prezentacje:
1) Egzaminy na ekranie - egzaminy online (EGON) - Marek Legutko i Urszula Mazur
1) Egzaminy na ekranie - egzaminy online (EGON) - Marek Legutko i Urszula Mazur
2) Wsparcie nauczycieli w kształceniu ekonomicznym uczniów w ramach projektów edukacyjnych Warszawskiego Instytutu Bankowości - Mateusz Zając
Warsztaty:
- Matematyka, ekonomia i zarządzanie (PP) - dr Sylwia Kruk
- Krakowskim targiem (PP) - Iwona Maryniak
- Rola druku 3D w edukacji matematycznej (PP) - dr Bronisław Pabich
- Sztuczna inteligencja w edukacji - kreatywny pomocnik. Szanse i zagrożenia. (SP) - Gabriela Dolińska
- Gra inwestycyjna "Kawiarenki" (SP) – Jacek Wilk
- Warszawski Instytut Bankowości (SP) - Mateusz Zając
- GeoGebra – co nowego? (SP) - Marzena Kącik
- Triomino i quadromino (SP) - Zbigniew Powązka i Małgorzata Solecka
- Grosz do grosza (EW) - Małgorzata Dzierwa
- Nie bójmy się gier - strategia i przypadek (EW) - Małgorzata Chyczyńska i Agata Radoń
- Matematyczne przygody, czyli co nieco o pieniądzach (EW) - Halina Pulchny
EW - edukacja wczesnoszkolna
SP - Szkoła Podstawowa
PP - Szkoła Ponadpodstawowa
W czasie konferencji będzie wiele okazji do wymiany doświadczeń, do dyskusji.
Zapraszamy uczestników konferencji na smaczny obiad, a w przerwach między zajęciami zapraszamy na kawę/herbatę i ciastko,
Szczegółowy program warsztatów uzależniamy od liczby zgłoszonych uczestników
Uczestnicy konferencji otrzymają dostęp do materiałów i konferencyjnego padletu
Informacja o wysokości opłaty za udział w Konferencji znajduje się w formularzu rejestracji.
Zapraszamy uczestników konferencji na smaczny obiad, a w przerwach między zajęciami zapraszamy na kawę/herbatę i ciastko,
Szczegółowy program warsztatów uzależniamy od liczby zgłoszonych uczestników
Uczestnicy konferencji otrzymają dostęp do materiałów i konferencyjnego padletu
Informacja o wysokości opłaty za udział w Konferencji znajduje się w formularzu rejestracji.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
/program jest tworzony na bieżąco, opis warsztatów jest stale aktualizowany/
Opis prezentacji, warsztatów:
Prezentacja:
Od ćwierć wieku budowany jest w Polsce system egzaminów zewnętrznych. Procesy przygotowania arkuszy egzaminacyjnych, organizacji egzaminów, oceny prac uczniów, komunikacji wyników egzaminów są wspierane przez informatyczne rozwiązania. Egzaminatorzy już "oceniają prace uczniów na ekranie". Czy i kiedy uczniowie będą mogli "zdawać egzaminy na ekranie"?
Prezentacja:
Wsparcie nauczycieli w kształceniu ekonomicznym uczniów w ramach projektów edukacyjnych Warszawskiego Instytutu Bankowości - Mateusz Zając
Przedstawienie programów adresowanych do uczniów i szkół dotyczących edukacji ekonomicznej, finansów i bankowości m.in. Przygody Przedsiębiorczego Dżeka, Porwani przez Ekonomię ...
Warsztat:
Sztuczna inteligencja w edukacji - kreatywny pomocnik. Szanse i zagrożenia. - Gabriela Dolińska
(R)ewolucja technologiczna ? Historia w małej pigułce.
ABC uczenia maszynowego, rozszerzonej rzeczywistości, wirtualnej rzeczywistości – VR, AR, AI, chatbot, aplikacja, program – krótkie, przyjazne wprowadzenie teoretyczne.
Metodyczne zastosowanie w edukacji - przykłady i pomysły na różne lekcje – wspólne testowanie możliwości AI różnych firm.
(R)ewolucja technologiczna ? Historia w małej pigułce.
ABC uczenia maszynowego, rozszerzonej rzeczywistości, wirtualnej rzeczywistości – VR, AR, AI, chatbot, aplikacja, program – krótkie, przyjazne wprowadzenie teoretyczne.
Metodyczne zastosowanie w edukacji - przykłady i pomysły na różne lekcje – wspólne testowanie możliwości AI różnych firm.
Podsumowanie - Miejsce SI w szkole. Odpowiedzialne wprowadzanie SI do szkoły.
Nie bójmy się gier - strategia i przypadek - Małgorzata Chyczyńska i Agata Radoń
Zaprezentujemy gry, które dzięki odrobinie szczęścia oraz podejmowanym decyzjom pozwolą naszym uczniom odnosić sukcesy nie tylko w grze. Pozwolą cieszyć się wspólną zabawą i odczuwać radość z uczenia się matematyki.
Grosz do grosza - Małgorzata Dzierwa
Grosz jako pomoc dydaktyczna może zaciekawić uczniów, wzmocnić ich motywację do rozwiązywania zadań matematycznych, inspirować do stawiania pytań i hipotez.
Na warsztacie pojawią się konkretne przykłady zadań, które mogą ćwiczyć sprawność rachunkową, ale przede wszystkim pomogą w kształtowaniu wybranych pojęć matematycznych, stawianiu problemów i ich rozwiązywaniu.
Pomysły przedstawione podczas warsztatu mogą być wykorzystane w edukacji wczesnoszkolnej, ale także na lekcjach matematyki w starszych klasach szkoły podstawowej.
Grosz jako pomoc dydaktyczna może zaciekawić uczniów, wzmocnić ich motywację do rozwiązywania zadań matematycznych, inspirować do stawiania pytań i hipotez.
Na warsztacie pojawią się konkretne przykłady zadań, które mogą ćwiczyć sprawność rachunkową, ale przede wszystkim pomogą w kształtowaniu wybranych pojęć matematycznych, stawianiu problemów i ich rozwiązywaniu.
Pomysły przedstawione podczas warsztatu mogą być wykorzystane w edukacji wczesnoszkolnej, ale także na lekcjach matematyki w starszych klasach szkoły podstawowej.
Warsztat:
GeoGebra – co nowego? - Marzena Kącik
GeoGebra – co nowego? - Marzena Kącik
Na zajęciach nauczyciele poznają bazę materiałów istniejących apletów GeoGebra, które przedstawiają
problemy lub zagadnienia w formie dynamicznej, uczą w ten sposób kreatywnego myślenia.
Warsztatowo będziemy tworzyć własne materiały: aktywne karty pracy, składające się m. in. z apletów GeoGebry czy pytań testowych, książki GeoGebry, które składają się z aktywnych kart pracy.
Tak przygotowane materiały można wykorzystać w czasie lekcji, zajęć dodatkowych lub jako dodatkowe ćwiczenia utrwalające omawiane zagadnienia.
Umiejętności nabyte po zajęciach:
- Założenia konta na platformie GeoGebra
- Tworzenie książek GeoGebra
Warsztat:
Warszawski Instytut Bankowości - scenariusze lekcji - Mateusz Zając
Warszawski Instytut Bankowości - scenariusze lekcji - Mateusz Zając
„Matematyczna przygoda przedsiębiorczego Dżeka”, scenariusz lekcji przygotowany dla uczniów klas 4-8 szkoły podstawowej w ramach projektu edukacyjnego „Przygody przedsiębiorczego Dżeka”.
Warsztat:
Matematyka, ekonomia i zarządzanie - dr Sylwia Kruk
Matematyka jest nieodłączną częścią nauk ekonomicznych; obejmujących takie dyscypliny naukowe jak ekonomia, finanse, nauki o zarządzaniu i towaroznawstwo. Dziedziną matematyki stosowanej jest matematyka finansowa, która zajmuje się opisywaniem bogactwa ekonomicznej rzeczywistości przy pomocy aparatu matematycznego. W ramach warsztatów zostaną zaprezentowane proste przykłady przygotowane z myślą o uczniach klas szkół podstawowych, które czasami sprawiają trudność studentom, a dotyczą procentów, tempa zmian, dynamiki.
Rola druku 3D w edukacji matematycznej - dr Bronisław Pabich
Wielu z nas wie, na czym polega druk 3D oraz jego projektowanie i zna szczegóły techniczne drukowania. Warto jednak zastanowić się, jak dzięki odpowiednio przygotowanym modelom 3D, możemy pomóc uczniom odkrywać algebraiczne wzory skróconego mnożenia, wyznaczać w łatwy sposób objętości wybranych wielościanów oraz relacji metrycznych w tych obiektach.Wydrukowane w 3D układanki i puzzle przestrzenne pozwalają kształcić wyobraźnię przestrzenną.
Na moich warsztatach przedstawię ciekawe modele takich pomocy i rolę, jaką pełnią w nauczaniu matematyki.
Warsztaty:
Triomino i quadromino - Zbigniew Powązka i Małgorzata Solecka
Na zajęciach pokażemy matematyczne gry triomino i quadromino przydatne
podczas zajęć w szkole podstawowej.
podczas zajęć w szkole podstawowej.
Warsztaty edukacja wczesnoszkolna:
Matematyczne przygody, czyli co nieco o pieniądzach - Halina Pulchny
Matematyczne przygody, czyli co nieco o pieniądzach - Halina Pulchny
Oczywisty wydaje się fakt, że o pieniądzach trzeba rozmawiać. Jednak można też się nimi bawić – przy okazji ucząc dzieci podstawowych umiejętności finansowych.
Monety i banknoty – prawdziwe lub zabawkowe – idealnie nadają się jako pomoce dydaktyczne w nauce matematyki.
W czasie warsztatów przedstawione zostaną przykłady gier, zabaw i zadań otwartych, mających na celu nie tylko ćwiczenie sprawności liczenia, ale także rozwijanie myślenia i praktyczne wykorzystywanie matematyki w życiu codziennym.
Krakowskim targiem - Iwona Maryniak
Obecnie bardzo ważne jest budowanie świadomości i umiejętności podejmowania decyzji w sprawach inwestycji finansowych. Zarówno jako osoba fizyczna czy zespół odpowiedzialny za finanse firmy. Możemy potraktować nasze propozycje warsztatowe tak jak produkty na krakowskim targu (lokaty, obligacje, gra giełdowa, obliczanie rentowności). Od dawna ekonomia ściśle łączy się z matematyką i jest ważna w codziennym życiu. Ilustrują to zadania maturalne z roku 1925. Pojęcia związane z inwestowaniem w instrumenty finansowe nie będą naszym uczniom sprawiały trudności jeżeli je poznają. Przedstawię propozycję lekcji związanej z inwestowaniem. Mam również przygotowane małe co nieco dla naszych Koleżanek i Kolegów.
Warsztaty:
Gra inwestycyjna "Kawiarenki" (SP) – Jacek Wilk
Uczniowie wynajmują lokal na swój pierwszy biznes (kawiarenka) w wybranej przez siebie lokalizacji, produkują i sprzedają kawę, inwestują w kolejne lokalizacje, zmagają się z czynnikami makro- i mikroekonomicznymi (np. pojawiająca się moda na... herbatę lub duże wydarzenie sportowe w mieście znacząco zwiększające sprzedaż), inwestują w reklamę, nowe stoliki lub... drugi lokal podejmując szereg decyzji biznesowych. A co w grze dla nas najważniejsze z zapałem liczą swoje zyski/straty w specjalnym arkuszu wykonując szereg działań poznawanych na lekcjach matematyki. I to wszystko w cenach i zdarzeniach występujących na prawdziwym rynku.Gra przygotowana przez pracowników naukowych Instytutu Psychologii UW w ramach projektu Fundacji Giełdy Papierów Wartościowych pn. "Niebanalnie o giełdzie" przy współpracy z Narodowym Bankiem Polskim.
Bonus: prezentacja projektów edukacyjnych Fundacji GPW.
Krótka informacja o prowadzących:
MAŁGORZATA CHYCZYŃSKA i AGATA RADOŃ - nauczycielki szkoły podstawowej, łączy je podejście do edukacji, radość z zaangażowania uczniów, pasja do gier i odkrywania przyrody.
GABRIELA DOLIŃSKA - nauczyciel konsultant Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli -Ośrodek w Oświęcimiu. Doświadczona nauczycielka matematyki, autorka innowacji „Matematyka z elementami ekonomii”, egzaminator OKE Kraków, pomysłodawczyni i realizatorka wielu projektów edukacyjnych.
MAŁGORZATA DZIERWA - nauczyciel dyplomowany matematyki, egzaminator OKE w Krakowie, trener z certyfikatem Yupanki, realizatorka projektów edukacyjnych i innowacji, członek SNM.
MARZENA KĄCIK - nauczyciel dyplomowany matematyki, informatyki i fizyki oraz egzaminator ósmoklasisty i maturalny z matematyki. Trener GeoGebry, autorka artykułów z zakresu wykorzystania TI na lekcjach matematyki, prowadzi warsztaty i szkolenia w tym zakresie.
SYLWIA KRUK - Adiunkt na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, zajmuje się między innymi
zarządzeniem finansami i ekonomiką przedsiębiorstw, analizą i diagnostyką ekonomiczną, autorka publikacji na ten temat.
MAREK LEGUTKO - matematyk, specjalizacja dydaktyka matematyki i diagnostyka edukacyjna. Współautor podstaw programowych, programów i podręczników nauczania matematyki i informatyki. Obecnie przewodniczący Zarządu Oddziału Krakowskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki i członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej.
IWONA MARYNIAK - przez 20 lat pracownik krakowskiego biura maklerskiego, od 11 lat - nauczyciel matematyki w szkole podstawowej i liceum, egzaminator w zakresie egzaminu ósmoklasisty oraz maturalnego z matematyki.
URSZULA MAZUR - długoletni pracownik Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie, współpracownik CKE, doświadczony nauczyciel matematyki, wieloletni dyrektor szkoły podstawowej.
BRONISAW PABICH - pasjonat geometrii i twórca ciekawych pomocy dydaktycznych przygotowanych z wykorzystaniem druku 3D, Honorowy Członek SNM, od wielu lat zaangażowany w działania OK SNM, prowadzi interesujące zajęcia dla uczniów i nauczycieli.
ZBIGNIEW POWĄZKA - długoletni Członek SNM, szczególnie zaangażowany w działalność OK SNM, emerytowany wykładowca na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, autor prezentowanych gier.
HALINA PULCHNY - nauczyciel konsultant ds. matematyki i zarządzania w oświacie MCDN Ośrodek w Krakowie, nauczyciel dyplomowany z wieloletnim doświadczeniem, egzaminator w zakresie egzaminu ósmoklasisty z matematyki, członek Zarządu Oddziału Krakowskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki.
JACEK WILK - nauczyciel dyplomowany matematyki w szkole podstawowej z oddziałami integracyjnymi. Uczestnik, nauczyciel i trener w szeregu projektów edukacyjnych ("Młodzieżowa e-Akademia Nauk Matematyczno-Przyrodniczych", "Diament", "Matematyczne Pospolite Ruszenie", "Niebanalnie o giełdzie"). Aktywny inwestor giełdowy, zapalony turysta, brydżysta i szaradzista.
MATEUSZ ZAJĄC - od 2008 r. roku pracuje w Centrum Procesów Bankowych i Informacji, obecnie na stanowisku Regionalnego Dyrektora Programów Edukacyjnych w Krakowie.
Członek Rady Programowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie do spraw współpracy ze Związkiem Banków Polskich.
Marek Legutko, przewodniczący Zarządu OK SNM
e-mail OK SNM: snmkrak[at]gmail.com
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz