piątek, 17 października 2025

Jesienna konferencja - "Krakowskie Andrzejki Matematyczne" - 29.11.2025


Oddział Krakowski 
Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki 

zaprasza nauczycieli matematyki i edukacji wczesnoszkolnej
do udziału w jesiennej konferencji: 
„KRAKOWSKIE ANDRZEJKI MATEMATYCZNE”
.

Konferencja odbędzie się w sobotę, 29 listopada 2025 roku 
w Szkole Podstawowej nr 148 w Krakowie, ul. Żabia 20
Początek Konferencji o godzinie 9:00, zakończenie o 15:00

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY


!!!! Proszę o sprawdzenie poprawności maila w formularzu.
Zaświadczenia dla uczestników
 wyślemy e-mailem!!!!

PROGRAM KONFERENCJI - POBIERZ PDF - /wkrótce/


RAMOWY PROGRAM KONFERENCJI

08:30-09:00 Rejestracja. (kawa/herbata)
09:00-09:15 Rozpoczęcie konferencji
09:15-09:45 WYKŁAD dr ANNY WIDUR
09:45-10:30 WYKŁAD dra TOMASZA SZWEDA - "Katalizator czy inhibitor?" Wpływ nauczyciela matematyki na rozwój matematyczny swoich uczniów.
10:30-11:00 Przerwa kawowa
11:00-12:00 Warsztaty - 1 tura
12:00-12:45 Przerwa obiadowa
12:45-13:45 Warsztaty - 2 tura
13:45-14:00 Przerwa kawowa
14:00-15:00 Warsztaty - 3 tura


HARMONOGRAM WARSZTATÓW - /WKRÓTCE/


OPŁATA KONFERENCYJNA
35 zł - członkowie SNM (opłacona składka za rok 2025) oraz nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, jeśli opłatę wnosi SZKOŁA/UCZELNIA
43,05 zł - członkowie SNM (opłacona składka za rok 2025) oraz nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, jeśli jest to INDYWIDUALNA wpłata
25 zł - student, emeryt
50 zł - osoby niezrzeszone w SNM, jeśli opłatę wnosi SZKOŁA/UCZELNIA
61,50 zł - osoby niezrzeszone w SNM, jeśli jest to INDYWIDUALNA wpłata

Uczestnictwo w konferencji należy zgłaszać do 26 listopada 2025 roku.
Do 26 listopada prosimy wnieść opłatę konferencyjną na konto SNM:
PKO Bank Polski S.A. o/Bielsko-Biała 63 1020 1390 0000 6902 0714 0892

Na konferencję prosimy na wszelki wypadek przynieść dowód dokonania wpłaty.

----------------------------------------------------------------------------------------------

WYKŁADY

Wykład: Pole trójkąta na wiele sposobów z Pitagorasem i Archimedesem w tle. (PP i klasy 7-8 SP)

Prowadzący: Tomasz Szwed

Tomasz Szwed o sobie
- członek SNM od 1996 roku, obecnie jest członkiem Prezydium SNM, jest nauczycielem matematyki w liceum w Raciborzu i wykładowcą, prowadzi badania nad efektywnością kształcenia matematycznego i jej uwarunkowaniami.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI

/aktualizujemy na bieżąco/


1. Codzienna praca z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki – Joanna Świercz.
Praca z uczniem z trudnościami w uczeniu się to mój chleb powszedni. Jak to piszę to się uśmiecham i zaczynam zastanawiać się jaki to chleb? Z dżemem, z masłem czy może suchy? Uczeń z orzeczeniem, z opinią czy bez diagnozy, każdy wymaga wsparcia i indywidualnego podejścia. Nauczanie w kontakcie indywidualnym, zindywidualizowana ścieżka kształcenia, uczeń w klasie z nauczycielem współorganizującym czy po prostu uczeń i klasa. Spotkanie będzie okazją do podzielenia się własnym bogatym, bo już ponad 20-letnim doświadczeniem pracy z uczniem z SPE. Na konkretnych przykładach z dwóch działów, jednego z klasy 4, drugiego z klasy 5 pokażę jak na co dzień pracuję z klasą i/lub z uczniem z trudnościami. Kolejne spotkanie z matmainaczej.


2. A gdyby tak inaczej? Joanna Świercz.
Są sposoby nabywania pewnych umiejętności matematycznych znane od lat. Tak byliśmy ich uczeni tak ich uczymy. Ale, czy to jest najlepsza droga? Od lat zauważam, że to co działało kiedyś teraz już się nie sprawdza. Jednak czy warto wprowadzać inne algorytmy, czy nowe jest warte ryzyka? TAK. Podczas spotkania pokażę alternatywne sposoby wykonywania działań pisemnych. działań na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.

Joanna Świercz o sobie: 
Jestem nauczycielem matematyki od 2001 roku. Pracuję w szkole podstawowej. Staram się w swojej pracy wykorzystywać metody aktywizujące i narzędzia TIK. Rezultatem tego podejścia są książki z cyklu Matma inaczej oraz książki „Bingo matematyczne. Gry matematyczne dla uczniów szkoły podstawowej”.
Od wielu lat działam w organizacjach pozarządowych min. w SNM. Jestem pracownikiem dydaktycznym Uniwersytetu Opolskiego

* * *

MATEMATYKA NA KORYTARZU - JOLANTA WYSOCKA - zapraszam na kolejne zajęcia z serii „Matematyka bez prądu” w których nie potrzebujemy urządzeń elektronicznych. Zaprezentuję pomysły gier i zabaw, które można wykorzystać podczas lekcji na każdym poziomie nauczania – nie tylko na matematyce, ale także podczas zajęć z wychowawcą lub na zajęciach dodatkowych. Tym razem pokażę zajęcia, które odbywają się poza ławkami, a najlepiej poza salą lekcyjną. Będzie nie tylko mierzenie za pomocą swoich części ciała, ale także zabawy ruchowe i rzuty do celu.

O Prowadzącej: Jolanta Wysocka Od 19 lat uczę matematyki w szkole podstawowej. Lubię gdy na lekcjach coś się dzieje. W swojej pracy wykorzystuję metodykę zuchową i harcerską, które są kopalnią pomysłów i inspiracji. O warsztatach z grami Temat: "Rummikub - gra, która wspiera naukę matematyki i rozwój kompetencji kluczowych uczniów" Wszystkie etapy edukacyjne

* * *

Celem szkolenia jest pokazanie gry Rummikub jako atrakcyjnego i angażującego narzędzia w pracy nauczyciela. Może być wykorzystywana nie tylko w nauczaniu matematyki, ale także w rozwijaniu szerokiego wachlarza kompetencji uczniów. Oprócz omówienia aspektów edukacyjnych, uczestnicy poznają pomysły na organizację rogrywek i turniejów z wykorzystaniem gry, dostosowanych do różnych poziomów zaawansowania uczniów.

Krótki opis warsztatów:
Rummikub to nie tylko popularna gra towarzyska, lecz także narzędzie o dużym potencjale dydaktycznym i wychowawczym. Podczas warsztatów uczestnicy poznają zasady gry oraz odkryją, jak można wykorzystać ją w codziennej pracy nauczyciela — zarówno na lekcjach matematyki, jak i w działaniach wspierających rozwój kompetencji kluczowych uczniów. Gra wspomaga m.in. logiczne myślenie, planowanie, koncentrację, pamięć operacyjną, rozpoznawanie wzorców, a także współpracę i komunikację w grupie.

Zajęcia mają formę praktyczną — uczestnicy będą mieli okazję zagrać w Rummikuba, poznać różne warianty rozgrywek oraz sposoby dostosowania poziomu trudności do możliwości uczniów. Przedstawimy również propozycje organizacji turniejów i rozgrywek szkolnych, które nie tylko integrują społeczność klasową, ale także sprzyjają budowaniu pozytywnych relacji i wzmacnianiu zaangażowania uczniów.

Warsztaty są okazją do doświadczenia, jak wartościowa i skuteczna może być nauka poprzez zabawę — w atmosferze zdrowej rywalizacji i wspólnego działania.

Krótki biogram prowadzących:
Beata Burda i Marta Scherautz — duet matematyczek z planszówkowym zacięciem i certyfikatem trenerskim Rummikub w kieszeni. Na co dzień uczą, liczą i przekonują, że nauka naprawdę może być zabawą. Beata jest koordynatorką małopolskich rozgrywek Rummikub i współautorką programu „Rummikub Słowny w szkole”. Obie z pasją dzielą się doświadczeniem, jak wykorzystać gry w edukacji — nie tylko, żeby było ciekawiej, ale też skuteczniej. Twierdzą, że dobra gra potrafi uczyć i integrować — i są gotowe to udowodnić na warsztatach! Przygotuj się na solidną dawkę inspiracji.

* * *

Qwirkle – kolory, kształty, strategie. Matematyka w grze logicznej - Beata Burda

Qwirkle to prosta, a zarazem wyjątkowo angażująca gra logiczna, nagrodzona Mensa Select (2007). Mechanika łączenia płytek według koloru i kształtu naturalnie ćwiczy analizę, klasyfikowanie, rozpoznawanie wzorów i planowanie — kompetencje kluczowe w nauczaniu matematyki.
Podczas warsztatów uczestniczki i uczestnicy:
• poznają zasady Qwirkle i rozegrali partię w praktyce,
• przeanalizują, jakie procesy poznawcze uruchamia gra (logika, uogólnianie, strategie punktowe),
• omówią potencjał edukacyjny Qwirkle na różnych etapach kształcenia oraz w pracy indywidualnej, w parach i w grupie,

* * *

Warsztaty - 1 tura (poziom LO)
Sandra Branicka - Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Zadania i rozwiązania, które potrafią zachwycić
Pole trapezu, który nie istnieje, możliwość odpowiedzi bez znajomości pytania i zadanie bez odpowiedzi. Celem warsztatu będzie stworzenie przestrzeni do rozmowy o takich właśnie zadaniach: subtelnych, nieoczywistych, prowokujących do myślenia. Zadaniach, w których drobny szczegół otwiera drogę do ciekawych rozważań dydaktycznych, a samo spotkanie z nimi wzbudza w nas zachwyt i chęć podzielenia się odkryciami z innymi. Podczas warsztatu przyjrzymy się, jak tego typu zadania mogą inspirować do refleksji nad nauczaniem matematyki - nie przez gotowe odpowiedzi, ale przez wspólne poszukiwanie sensu i radość odkrywania.


Warsztaty - 2 tura (poziom SP)
Barbara Barańska - Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Problemy dydaktyczne związane z notacją wykładniczą w kontekście zmian w podstawie programowej

Notacja wykładnicza stanowi jedno z zagadnień ujętych w aktualnie obowiązującej podstawie programowej z matematyki dla klas IV–VIII, a jego realizacja przewidziana jest na poziomie klas VII–VIII. Temat ten bywa postrzegany jako szczególnie trudny zarówno przez uczniów, jak i przez studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela matematyki. Potwierdzają to wyniki przeprowadzonej przeze mnie ankiety, z której wynika, że część nauczycieli matematyki opowiada się za usunięciem notacji wykładniczej z podstawy programowej. Projekt podstawy programowej zakłada jednak, że notacja wykładnicza pozostanie na lekcjach matematyki w szkole podstawowej, a zakres, w jakim uczeń poznaje potęgi o wykładniku całkowitym będzie poszerzony.
Podczas zajęć zostanie podjęta próba całościowego ujęcia problematyki związanej z nauczaniem notacji wykładniczej w kontekście zmian w podstawie programowej. Analiza obejmie wybrane pozycje literatury z zakresu dydaktyki matematyki, treści obecne w podręcznikach szkolnych, a także doświadczenia z zajęć praktycznych realizowanych ze studentami w szkołach podstawowych. Celem wystąpienia jest wskazanie głównych źródeł trudności dydaktycznych związanych z wprowadzaniem notacji wykładniczej w szkole podstawowej oraz refleksja nad możliwymi kierunkami przezwyciężania tych trudności.

O Prowadzącej: Barbara Barańska, adiunkt w Katedrze Dydaktyki Matematyki Instytutu Matematyki UKEN

* * *

dr Bronisław Pabich, Członek Honorowy SNM, nauczyciel XX LO w Krakowie oraz PCKZiU w Wieliczce.
Członek SNM od 1991, roku. Wieloletni szef Grupy Roboczej SNM „Geometria Cabri” przekształconej w Grupę Roboczą „Geometria Dynamiczna”. Uwielbia geometrię i jej dynamiczne symulacje na komputerze w rozmaitych programach: Cabri, GeoGebra oraz SketchUp.

* * * 

Warsztaty: Koperty niebanalne - origami użytkowe
Opis: W czasie warsztatów pokażemy jak oryginalnie, szybko i ładnie zapakować kartę podarunkową lub inny drobny upominek. Warsztaty będą okazją do wykonania kilku modeli kopert i pudełek z wykorzystaniem technik origami.
Porozmawiamy o tym jak wykorzystać origami na lekcjach dla rozwijania kreatywności, ćwiczenia koncentracji, precyzji i cierpliwości. Będziemy przekonywać, że origami jest dla osób w różnym wieku od prostych zadań dla dzieci po bardziej skomplikowane dla dorosłych.

Barbara Młyńczak - nauczyciel matematyki w szkole ponadpodstawowej, egzaminator OKE, współorganizator Międzynarodowego Konkursu - KANGUR MATEMATYCZNY dla regionu krakowskiego, od 15 lat współorganizator konkursu Małopolskie Mistrzostwa w Łamigłówkach Logicznych, w szkole prowadzi Koło Origami.
Jadwiga Jurczyk-Motyl - nauczyciel-bibliotekarz w szkole ponadpodstawowej, pomysłodawca i organizator kolejnych edycji konkursu "Oblicza Nowej Huty", w szkole prowadzi Koło Origami.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz