poniedziałek, 20 listopada 2017

Sprawozdanie z konferencji - 18.11.2017

WERSJA PDF - pobierz
OK SNM zorganizował konferencję „Matematyka – Niezmiennie”. W sobotę 18 listopada 2017 r. Konferencja cieszyła się dużym zainteresowaniem. Uczestniczyło w niej ok. 140 osób, nie tylko z Krakowa.
W przygotowanie konferencji zaangażowani byli wszyscy członkowie zarządu i komisji rewizyjnej OK SNM. Nad całością czuwali: Jolanta Piekarska, Maria Legutko i Marek Legutko. Rejestracją uczestników zajmowali się Joanna Powązka-Opryszek, Robert Czeryna, Ewa Tondera, Joanna Major, Agata Radoń i Małgorzta Chyczyńska. Dzięki Marii Bocheńskiej i Małgorzacie Dzierwie, na uczestników konferencji już od rana czekała ciepła herbata lub kawa oraz coś słodkiego. Pyszny obiad przygotowała uczestnikom firma „Różowy słoń”. W organizacji konferencji pomagali nauczyciele, pracownicy obsługi oraz uczniowie SP nr 148.
O 9:00 Marek Legutko przekazał pozdrowienia od Marii Legutko, przewodniczącej OK SNM. Wspomniał, że jest to już 26 rok działalności naszego oddziału.
Jolanta Piekarska, Dyrektor Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi Nr 148 w Krakowie, a zarazem wiceprzewodnicząca OK SNM, przywitała wszystkich uczestników. Przedstawiła zaproszonych na konferencję gości, osoby prowadzące wykłady i warsztaty.
Na początku wspominaliśmy naszych przyjaciół, którzy odeszli w tym roku. Wiele ciepłych słów o Annie Dubieckiej powiedział Marek Legutko. Wspominał wspólną pracę w OKE, działalność w wydawnictwie WSiP. Zaprezentował fragment nagranego wykładu. Opowiedział o jej ostatniej ważnej działalności – nauczaniu domowym, lekcjach matematyki z wnuczką Olą.
Michała Nowika wspominał przedstawiciel Oficyny Edukacyjnej *Krzysztof Pazdro* Mariusz Mączyński. Odczytał, przygotowane przez Joannę Świercz informacje o działalności wydawniczej Michała, pracy społecznej (na rzecz Opola) i pasjach. Dodał od siebie, za co podziwiał Michała i ile mu zawdzięcza.
Działalność Andrzeja Ślósarza podsumował pięknie Bronisław Pabich. Mówił o fotografowaniu, działalności na rzecz nauczycieli i uczniów, realizacji projektu „Księgi Euklidesa” i innych nowatorskich pomysłach Andrzeja. Pamięć naszej Koleżanki i naszych Kolegów uczciliśmy minutą ciszy.
W pierwszej turze krótkich wykładów, Urszula Mazur (OKE Kraków) mówiła na temat „Sylwetki ósmoklasisty”. Przedstawiła, jakie istotne zmiany wprowadza nowa podstawa programowa i czego oczekujemy od ucznia klasy ósmej na egzaminie z matematyki.
Gość z Czech, Bohumir Soukup zatytułował swój wykład „Jak motywować uczniów do pracy?” Podzielił się osiągnięciami i sposobami motywowania uczniów do pracy, z wykorzystaniem programu Baltie.
Profesor Antoni Leon Dawidowicz zaprosił nauczycieli do włączenia się w przygotowanie i udział w obchodach 100 rocznicy Polskiego Towarzystwa Matematycznego.
Uczniowie pani Iwony Sitnik-Szumiec z XX LO w Krakowie zaprosili na wystawę wielościanów jednorodnych, które wykonują od trzech lat na dodatkowych zajęciach, prowadzonych przez Bronisława Pabicha.

Po przerwie uczestnicy mieli do wyboru warsztaty:

1) „Programowanie w Batlie” - Bohumir Soukup i Agata Radoń opowiedzieli o swoich doświadczeniach w pracy z dziećmi i programem Baltie.

2) „Kiedy wygrywa drugi i jak zaprojektować wyspę dla Cesarza Japonii?”  Tomasz Międzik z Lucrum Games . Gry rodzinne wykorzystywane na lekcjach matematyki.

3) „Zastosowania kloców Reko w rozwiązywaniu zadań na różnych poziomach edukacyjnych” przygotowane przez Członków Studenckiego Koła Matematyków Uniwersytetu Pedagogicznego: Gabrielę Piątek, Damiana Moskala, Ilonę Drzymałę i Marię Tiurinę. Studenci zaprezentowali część swojej bogatej i ciekawej działalności. Podzielili się doświadczeniami ze zderzenia świata nauki z rzeczywistością szkolną.

4) „Reguła Guldina” - Bronisław Pabich mówił o zasadzie wyznaczania objętości dowolnej bryły obrotowej - np. torusa czy bryły powstałej przez obracanie figury dowolnego kształtu wokół osi, gdy znamy położenie środka ciężkości tej płaskiej figury, oraz odwrotnie - jak znaleźć środek ciężkości dowolnej bryły, gdy znamy jej objętość.

5) „Probabilistyczna symulacja, czyli co zrobić gdy zginie nam kostka do gry?” - Maciej Major opowiedział o istocie probabilistycznej symulacji. Zaproponował różne ciekawe rozwiązania zadań i problemów z rachunku prawdopodobieństwa.

6) „Program Calcularis” - Magdalena Kapustka opowiedziała o wykorzystaniu programu do  utrwalania matematycznych pojęć z polskimi dziećmi z klas 1 -3 SP oraz o tym, jak program jest używany w Szwajcarii.

W drugiej turze wykładów, Marek Legutko mówił o wykorzystaniu kreatora testów tworzonych z zadań sprawdzianu w klasie VI, z zadań egzaminu gimnazjalnego lub z zadań maturalnych z języka polskiego, matematyki lub języka angielskiego.

Pan Jerzy Szczepański (UJ) zaprezentował „Matematykę w zadaniach praktycznych sprzed 200, 150, 100, 75, 50 i 25 lat”, zaczerpniętych z podręczników do matematyki powszechnie stosowanych w XIX i XX wieku na ziemiach polskich i porównał z zadaniami rozwiązywanymi przez uczniów w Anglii, Rosji i Niemczech.

W drugiej turze warsztatów nauczyciele mogli wybrać zajęcia:

1) „O matematycznych błędach językowych” - Elżbieta Powązka i Robert Czeryna na przykładzie prostych zadań z matematyki  zaprezentowali typowe sytuacje, w których naruszana jest norma językowa. Wskazali najczęstsze błędy oraz podali źródła, w których można szukać odpowiedzi na wątpliwości co do poprawności językowej.

2) „O równaniach inaczej” - Teresa Sklepek mówiła, dlaczego uczniowie mają trudności z rozwiązywaniem równań i jak rozwiązują równania uczniowie I, II, III etapu edukacyjnego. Przedstawiła propozycje działań naprawczych opracowanych przez Marię Legutko na podstawie prac nauczycieli i pracowników naukowych realizujących projekt „Nauczanie – badanie na przykładzie równania”.

3) „Matematyczne inspiracje kartką papieru” - Małgorzata Dzierwa przedstawiła pomysły wykorzystania zwykłej kartki papieru, przy pomocy której można ilustrować pojęcia matematyczne oraz stawiać pytania i formułować problemy.

4) „Kształcimy wyobraźnię przestrzenną” - Bronisław Pabich pokazał, jak za pomocą GeoGebry i klocków REKO można kształcić wyobraźnię przestrzenną uczniów od klasy trzeciej SP do klasy trzeciej LO.

5) „GeoGebra w szkole średniej” - Bernardeta Wójtowicz zdradziła sekret, jak narysować wykres ciągu lub wykres funkcji danej dwunormowo lub trzynormowo. Przygotowała propozycję interaktywnej karty pracy, pozwalającej na odkrycie twierdzenia o współczynnikach kierunkowych funkcji liniowych.

6) „Szkoła Matematyki Alfa – 5 lat doświadczeń” - Anna Widur opowiedziała o placówce, w której dzieci, młodzież i dorośli uczą się matematyki w grupach dostosowanych do ich potrzeb i aktualnych możliwości. Przedstawiła mankamenty szkolnych lekcji matematyki i sposoby, dzięki którym dzieci chcą się uczyć matematyki w Alfie.

7) „Matematyka estetyczna” - Edyta Kabat, studentka  z KMS UJ,  zaproponowała przyjrzeć się pięknu, metodom artystycznego wyrazu oraz filozofii harmonii matematyki i jak budzić w sobie, i w uczniach pasję zgłębiania tajemnic Królowej Nauk.

Dużym zainteresowaniem cieszyły się stoiska wydawnictw: Nowik, Oficyny Edukacyjnej *Krzysztof Pazdro* oraz Lucrum Games.

Dzięki Katarzynie Dymek-Nowak zdjęcia i informacje o aktualnych wydarzeniach z konferencji ukazywały się prawie natychmiast na stronie internetowej OK SNM i Facebooku.

Wiele osób na bieżąco śledziło te wpisy, a niektórzy żałowali, że nie mogli być z nami.

Relację fotograficzną znajdą Państwo w naszej Galerii i na facebok

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz