środa, 11 października 2017

KONFERENCJA OK SNM

Program konferencji OK SNM  „Niezmiennie  – Matematycznie!”


Termin: 18 listopada 2017 r., w godz. 9.00 – 15.00             
Miejsce: SP nr 148 w Krakowie, ul. Żabia 20, 30-809 Kraków
Koordynator: M. Legutko (mlegutko[at]gmail.com)

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY    PROGRAM KONFERENCJI

wersja z 15.11.2017

Program konferencji OK SNM  „Matematyka –Niezmiennie !”

Termin: 18 listopada 2017 r. w godz. 9.00 – 14.50
Miejsce: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 148 w Krakowie, ul. Żabia 20

8.30 – 9.00       rejestracja (kawa /herbata)
9.00 – 10.30      Powitanie uczestników, wystąpienia zaproszonych gości
§  Wspomnienie Anny Dubieckiej, Michała Nowika, Andrzeja Ślósarza
§  Urszula Mazur – Sylwetka ósmoklasisty
§  Bohumir Soukup – Jak motywować uczniów do pracy
§  Krótka informacja o wystawie wielościanów jednorodnych wykonanych przez uczniów XX LO w Krakowie.
10.30 11.00     przerwa kawa/herbata
11.00 – 12.00    I tura warsztatów
12.05 – 13.20  
§  Marek Legutko – Wykorzystanie kreatora testów
§  Jerzy Szczepański – Matematyka w zadaniach praktycznych sprzed 200, 150, 100, 75, 50 i 25 lat.
13.20 – 13.50    przerwa (obiad)
13.50 – 14.50    II tura warsztatów

Doroczne Walne Zgromadzenie Oddziału Krakowskiego SNM rozpocznie się po zakończeniu konferencji (o godz. 15.00 w Auli)

Poziomy: edukacja wczesnoszkolna (EW), szkoła podstawowa klasy 4 -7 (SP), klasy gimnazjalne (G), szkoła ponadgimnazjalna (PG)
I tura warsztatów (11.00– 12.00)
Prowadzący
Temat
Poziom
Sala
Bohumir Soukup
Agata Radoń
Programowanie w Batlie
EW/SP

Tomasz Międzik
z Lucrum Games
Kiedy wygrywa drugi i jak zaprojektować wyspę dla Cesarza Japonii? Gry rodzinne wykorzystywane na lekcjach matematyki.
EW/SP/G

Gabriela Piątek, Damian Moskal, Ilona Drzymała, Maria Tiurina, SKM UP
Zastosowania kloców Reko w rozwiązywaniu zadań na różnych poziomach
SP/G/PG

Bronisław Pabich
Reguła Guldina
PG

Maciej Major
Probabilistyczna symulacja, czyli co zrobić gdy zginie nam kostka do gry
G/PG

Magdalena Kapustka
Program Calcularis
EW


II tura warsztatów (13.50 – 14.50)
Prowadzący
Temat
Poziom
Sala
Elżbieta Powązka Robert Czeryna
O matematycznych błędach językowych
EW/SP
G/PG

Teresa Sklepek
O równaniach inaczej
SP/G

Małgorzata Dzierwa
Matematyczne inspiracje kartką papieru
SP/G

Bronisław Pabich
Kształcimy wyobraźnię przestrzenną
SP/G/PG

Bernardeta Wójtowicz
GeoGebra w szkole średniej
G/PG

Anna Widur
Szkoła Matematyki Alfa – 5 lat doświadczeń
EW/SP/PG

Edyta Kabat, SKM UJ
Matematyka estetyczna
SP/PG



Krótkie informacje prowadzących o wykładach i warsztatach

Urszula Mazur: Sylwetka ósmoklasisty 
Spróbuję odpowiedzieć na pytania: Jakie istotne zmiany wprowadza nowa podstawa programowa? Czego oczekujemy od ucznia klasy ósmej na egzaminie z matematyki?

Bohumir Soukup: Jak motywować uczniów do pracy
Czech, autor programu Baltie, podzieli się doświadczeniem jak motywuje uczniów do pracy, z wykorzystaniem tego programu.

Marek Legutko: Wykorzystanie kreatorów testów do tworzenia testów nauczycielskich
Zaprezentuję kreator testów tworzonych z zadań sprawdzianu w klasie VI, z zadań egzaminu gimnazjalnego lub z zadań maturalnych z języka polskiego, matematyki lub języka angielskiego. Kreator wykorzystuje bank informacji o parametrach wybranych zadań do charakterystyki testu utworzonego z tych zadań. Generowane są też testy o zadanej charakterystyce pasującej do charakterystyki osiągnięć zespołu uczniów klasy.

Jerzy Szczepański: Matematyka w zadaniach praktycznych sprzed 200, 150, 100, 75, 50 i 25 lat
Przedstawione zostaną zadania praktyczne zaczerpnięte z podręczników do matematyki powszechnie stosowanych w XIX i XX wieku na ziemiach polskich i porównane z zadaniami rozwiązywanymi przez uczniów w Anglii, Rosji i Niemczech. Pokazane zostaną sposoby jakimi autorzy podręczników przekazywali uczniom wartości cenione w danej epoce. Zauważymy, że edukacja matematyczna nie była wolna od wpływów politycznych i społecznych.

Małgorzata Dzierwa: Matematyczne inspiracje z kartką papieru
Kartka papieru- niezmienna pomoc na lekcji matematyki. Na warsztacie pojawią się przykłady wykorzystania zwykłej kartki papieru, przy pomocy której można ilustrować pojęcia matematyczne oraz stawiać pytania i formułować problemy.

Bronisław Pabich: Kształcimy wyobraźnię przestrzenną
Pokażę jak za pomocą GeoGebry i klocków REKO można wspaniale kształcić wyobraźnie przestrzenną uczniów od klasy trzeciej SP do klasy trzeciej LO. Nauczyciele poznają sposoby na zainteresowanie uczniów geometria przestrzenną oraz kształcenie ich wyobraźni i postrzegania przestrzennego.

Bronisław Pabich: Reguła Guldina
Uczestnicy warsztatów poznają mało znaną ale bardzo prostą zasadę wyznaczania objętości dowolnej bryły obrotowej - np. torusa czy bryły powstałej przez obracanie figury dowolnego kształtu wokół osi, gdy znamy położenie środka ciężkości tej płaskiej figury, oraz odwrotnie - jak znaleźć środek ciężkości dowolnej bryły gdy znamy jej objętość (np. zanurzając  ją w wodzie i korzystając z prawa Archimedesa).

Bernardeta Wójtowicz: GeoGebra w szkole średniej
Jak narysować wykres ciągu? Jak narysować wykres funkcji danej dwunormowo lub trzynormowo?
Jak przygotować interaktywną kartę pracy, pozwalającą na odkrycie twierdzenia o współczynnikach kierunkowych funkcji liniowych?
To tylko kilka z zagadnień które poruszę na moich warsztatach – do udziału w których serdecznie zapraszam.

Tomasz Międzik: Kiedy wygrywa drugi i jak zaprojektować wyspę dla Cesarza Japonii?
Gry rodzinne wykorzystywane na lekcjach matematyki.
Pokażemy Państwu hit ogólnopolskiej konferencji SNM: "Kto drugi, ten lepszy" - jedyna gra na świecie, w której wygrywa drugi, uczy już 7 latków szybkiego operowania liczbami ujemnymi.
"Wyspa Kwitnącej Wiśni" - gra układanka, która uczy wyobraźni przestrzennej i optymalizacji decyzji. "Fikolo" - gra, która trenuje mózg i go dosłownie przekręca. Wyobraźnia przestrzenna w grze z kolorowymi figurami geometrycznymi.

Elżbieta Powązka, Robert Czeryna: O matematycznych błędach językowych
Na przykładzie prostych zadań z matematyki  zaprezentujemy typowe sytuacje, w których w czasie zajęć  jest naruszana norma językowa. Wskażemy najczęstsze błędy w odmianie, szczególnie liczebników oraz podamy źródła, w których można szukać odpowiedzi na wątpliwości co do poprawności językowej.
Jeden, jedynka ... jednaście, jedenaście, jedynaście?

Teresa Sklepek: O równaniach inaczej
Zastanowimy się, dlaczego uczniowie mają trudności z rozwiązywaniem równań, jak rozwiązują równania uczniowie I, II, III etapu edukacyjnego i czy jest recepta na najczęściej pojawiające się błędy.

Gabriela Piątek, Damian Moskala, Ilona Drzymała, Maria Tiurina
Członkowie Studenckiego Koła Matematyków Uniwersytetu Pedagogicznego zaprezentują część swojej bogatej i ciekawej działalności. Podzielą się doświadczeniami ze zderzenia świata nauki z rzeczywistością szkolną oraz pomysłami dotyczącymi zastosowania kloców Reko w rozwiązywaniu zadań na różnych etapach edukacyjnych.

Anna Widur: Szkoła Matematyki Alfa – 5 lat doświadczeń
Szkoła Matematyki Alfa jest placówką, w której dzieci, młodzież i dorośli uczą się matematyki w grupach dostosowanych do ich potrzeb i aktualnych możliwości. Dominująca grupa uczniów Alfy to osoby zainteresowane rozwojem matematycznych uzdolnień, ale są też grupy, w których uczniowie uczą się prostych zagadnień, ale ze zrozumieniem i w tempie dostosowanym do indywidualnych możliwości.
Podczas zajęć podejmę próbę odpowiedzi na pytanie jakie mankamenty szkolnych lekcji matematyki powodują, że dzieci chcą uczyć się matematyki w Alfie a rodzice poświęcają czas  i pieniądze, by tę naukę wspierać.

Edyta Kabat: Matematyka estetyczna
Podążając za definicją estetyki przyjrzymy się pięknu, metodom artystycznego wyrazu oraz filozofii harmonii matematyki. Zastanowimy się, jak budzić w sobie pasję zgłębiania tajemnic Królowej Nauk nawet w najbardziej szary dzień i gdzie szukać inspiracji do kształtowania siebie, a zarazem uczniów.

Magdalena Kapustka: Program Calcularis EW
Program Calcularis jest świetnym narzędziem, z którego można korzystać utrwalając matematyczne pojęcia z dziećmi w klasach 1 -3 SP. Program używany jest w Szwajcarii. Na pewno przyda się do pracy z naszymi uczniami.

Maciej Major: Probabilistyczna symulacja, czyli co zrobić gdy zginie nam kostka do gry
W ramach zajęć ukazana zostanie istota probabilistycznej symulacji. Rozważane będą zagadnienia życiowe, których matematyzacja prowadzi do badania stosownych przestrzeni probabilistycznych.
W czasie warsztatów probabilistyczne treści będą prezentowane podczas praktycznego rozwiazywania zadań i problemów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz