Program konferencji OK SNM „Niezmiennie – Matematycznie!”
Termin: 18 listopada 2017 r., w godz. 9.00 – 15.00
Miejsce: SP nr 148 w Krakowie, ul. Żabia 20, 30-809 Kraków
Koordynator: M. Legutko (mlegutko[at]gmail.com)
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY PROGRAM KONFERENCJI
Koordynator: M. Legutko (mlegutko[at]gmail.com)
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY PROGRAM KONFERENCJI
wersja z 15.11.2017
Program
konferencji OK SNM „Matematyka –Niezmiennie
!”
Termin:
18 listopada 2017 r. w godz. 9.00 – 14.50
Miejsce:
Szkoła Podstawowa z Oddziałami
Integracyjnymi nr 148 w Krakowie, ul. Żabia 20
8.30
– 9.00 rejestracja (kawa /herbata)
9.00 –
10.30 Powitanie
uczestników, wystąpienia zaproszonych gości
§ Wspomnienie
Anny Dubieckiej, Michała Nowika, Andrzeja Ślósarza
§ Urszula Mazur – Sylwetka ósmoklasisty
§ Bohumir Soukup – Jak
motywować uczniów do pracy
§ Krótka
informacja o wystawie wielościanów jednorodnych wykonanych przez uczniów XX LO
w Krakowie.
10.30 – 11.00 przerwa kawa/herbata
11.00 –
12.00 I
tura warsztatów
12.05
– 13.20
§ Marek Legutko –
Wykorzystanie kreatora testów
§ Jerzy Szczepański – Matematyka w zadaniach praktycznych sprzed 200, 150, 100,
75, 50 i 25 lat.
13.20 – 13.50 przerwa (obiad)
13.50 – 14.50 II tura warsztatów
13.50 – 14.50 II tura warsztatów
Doroczne
Walne Zgromadzenie Oddziału Krakowskiego SNM rozpocznie się po zakończeniu
konferencji (o
godz. 15.00 w Auli)
Poziomy:
edukacja wczesnoszkolna (EW), szkoła podstawowa klasy 4 -7 (SP), klasy gimnazjalne
(G), szkoła ponadgimnazjalna (PG)
I tura warsztatów (11.00– 12.00)
Prowadzący
|
Temat
|
Poziom
|
Sala
|
Bohumir
Soukup
Agata
Radoń
|
Programowanie
w Batlie
|
EW/SP
|
|
Tomasz
Międzik
z
Lucrum Games
|
Kiedy wygrywa drugi i jak zaprojektować wyspę dla
Cesarza Japonii? Gry rodzinne
wykorzystywane na lekcjach matematyki.
|
EW/SP/G
|
|
Gabriela Piątek, Damian Moskal, Ilona
Drzymała, Maria Tiurina, SKM UP
|
Zastosowania
kloców Reko w rozwiązywaniu zadań na różnych poziomach
|
SP/G/PG
|
|
Bronisław
Pabich
|
Reguła Guldina
|
PG
|
|
Maciej
Major
|
Probabilistyczna
symulacja, czyli co zrobić gdy zginie nam kostka do gry
|
G/PG
|
|
Magdalena
Kapustka
|
EW
|
II tura warsztatów (13.50 – 14.50)
Prowadzący
|
Temat
|
Poziom
|
Sala
|
Elżbieta
Powązka Robert Czeryna
|
O
matematycznych błędach językowych
|
EW/SP
G/PG
|
|
Teresa
Sklepek
|
O
równaniach inaczej
|
SP/G
|
|
Małgorzata
Dzierwa
|
Matematyczne
inspiracje kartką papieru
|
SP/G
|
|
Bronisław
Pabich
|
Kształcimy
wyobraźnię przestrzenną
|
SP/G/PG
|
|
Bernardeta
Wójtowicz
|
GeoGebra
w szkole średniej
|
G/PG
|
|
Anna
Widur
|
Szkoła
Matematyki Alfa – 5 lat doświadczeń
|
EW/SP/PG
|
|
Edyta
Kabat, SKM UJ
|
Matematyka
estetyczna
|
SP/PG
|
Krótkie informacje prowadzących
o wykładach i warsztatach
Urszula Mazur: Sylwetka ósmoklasisty
Spróbuję
odpowiedzieć na pytania: Jakie istotne zmiany wprowadza nowa podstawa
programowa? Czego oczekujemy od ucznia klasy ósmej na egzaminie z matematyki?
Bohumir Soukup: Jak motywować uczniów do pracy
Czech,
autor programu Baltie, podzieli się doświadczeniem jak motywuje uczniów do pracy,
z wykorzystaniem tego programu.
Marek Legutko: Wykorzystanie kreatorów testów do tworzenia testów nauczycielskich
Zaprezentuję
kreator testów tworzonych z zadań sprawdzianu w klasie VI, z zadań egzaminu
gimnazjalnego lub z zadań maturalnych z języka polskiego, matematyki lub języka
angielskiego. Kreator wykorzystuje bank informacji o parametrach wybranych
zadań do charakterystyki testu utworzonego z tych zadań. Generowane są też
testy o zadanej charakterystyce pasującej do charakterystyki osiągnięć zespołu
uczniów klasy.
Jerzy Szczepański: Matematyka w zadaniach praktycznych sprzed 200, 150, 100, 75, 50 i 25 lat
Przedstawione
zostaną zadania praktyczne zaczerpnięte z podręczników do matematyki
powszechnie stosowanych w XIX i XX wieku na ziemiach polskich i porównane z
zadaniami rozwiązywanymi przez uczniów w Anglii, Rosji i Niemczech. Pokazane
zostaną sposoby jakimi autorzy podręczników przekazywali uczniom wartości
cenione w danej epoce. Zauważymy, że edukacja matematyczna nie była wolna od
wpływów politycznych i społecznych.
Małgorzata Dzierwa: Matematyczne inspiracje z kartką papieru
Kartka
papieru- niezmienna pomoc na lekcji matematyki. Na warsztacie pojawią się
przykłady wykorzystania zwykłej kartki papieru, przy pomocy której można
ilustrować pojęcia matematyczne oraz stawiać pytania i formułować problemy.
Bronisław Pabich: Kształcimy wyobraźnię przestrzenną
Pokażę jak za pomocą GeoGebry i
klocków REKO można wspaniale kształcić wyobraźnie przestrzenną uczniów od klasy
trzeciej SP do klasy trzeciej LO. Nauczyciele poznają sposoby na
zainteresowanie uczniów geometria przestrzenną oraz kształcenie ich wyobraźni i
postrzegania przestrzennego.
Bronisław Pabich: Reguła Guldina
Uczestnicy warsztatów poznają
mało znaną ale bardzo prostą zasadę wyznaczania objętości dowolnej bryły
obrotowej - np. torusa czy bryły powstałej przez obracanie figury dowolnego
kształtu wokół osi, gdy znamy położenie środka ciężkości tej płaskiej figury,
oraz odwrotnie - jak znaleźć środek ciężkości dowolnej bryły gdy znamy jej
objętość (np. zanurzając ją w wodzie i korzystając
z prawa Archimedesa).
Bernardeta Wójtowicz: GeoGebra w szkole średniej
Jak narysować wykres ciągu? Jak
narysować wykres funkcji danej dwunormowo lub trzynormowo?
Jak przygotować interaktywną kartę pracy, pozwalającą na odkrycie twierdzenia o współczynnikach kierunkowych funkcji liniowych?
Jak przygotować interaktywną kartę pracy, pozwalającą na odkrycie twierdzenia o współczynnikach kierunkowych funkcji liniowych?
To tylko kilka z zagadnień które
poruszę na moich warsztatach – do udziału w których serdecznie zapraszam.
Tomasz Międzik: Kiedy wygrywa drugi i jak zaprojektować
wyspę dla Cesarza Japonii?
Gry rodzinne wykorzystywane na
lekcjach matematyki.
Pokażemy Państwu hit ogólnopolskiej
konferencji SNM: "Kto drugi, ten lepszy" - jedyna gra na świecie, w
której wygrywa drugi, uczy już 7 latków szybkiego operowania liczbami ujemnymi.
"Wyspa Kwitnącej Wiśni"
- gra układanka, która uczy wyobraźni przestrzennej i optymalizacji decyzji. "Fikolo"
- gra, która trenuje mózg i go dosłownie przekręca. Wyobraźnia przestrzenna w grze
z kolorowymi figurami geometrycznymi.
Elżbieta Powązka, Robert Czeryna: O matematycznych błędach
językowych
Na przykładzie prostych zadań z
matematyki zaprezentujemy typowe
sytuacje, w których w czasie zajęć
jest naruszana norma językowa. Wskażemy najczęstsze błędy w odmianie,
szczególnie liczebników oraz podamy źródła, w których można szukać odpowiedzi
na wątpliwości co do poprawności językowej.
Jeden, jedynka ... jednaście,
jedenaście, jedynaście?
Teresa Sklepek: O równaniach inaczej
Zastanowimy się, dlaczego
uczniowie mają trudności z rozwiązywaniem równań, jak rozwiązują równania
uczniowie I, II, III etapu edukacyjnego i czy jest recepta na najczęściej
pojawiające się błędy.
Gabriela Piątek, Damian Moskala, Ilona Drzymała, Maria Tiurina
Członkowie Studenckiego Koła
Matematyków Uniwersytetu Pedagogicznego zaprezentują część swojej bogatej i
ciekawej działalności. Podzielą się doświadczeniami ze zderzenia świata nauki z rzeczywistością
szkolną oraz pomysłami dotyczącymi zastosowania kloców Reko w rozwiązywaniu
zadań na różnych etapach edukacyjnych.
Anna Widur: Szkoła Matematyki Alfa – 5 lat doświadczeń
Szkoła Matematyki Alfa jest
placówką, w której dzieci, młodzież i dorośli uczą się matematyki w grupach
dostosowanych do ich potrzeb i aktualnych możliwości. Dominująca grupa uczniów
Alfy to osoby zainteresowane rozwojem matematycznych uzdolnień, ale są też
grupy, w których uczniowie uczą się prostych zagadnień, ale ze zrozumieniem i w
tempie dostosowanym do indywidualnych możliwości.
Podczas zajęć podejmę próbę
odpowiedzi na pytanie jakie mankamenty szkolnych lekcji matematyki powodują, że
dzieci chcą uczyć się matematyki w Alfie a rodzice poświęcają czas i pieniądze, by tę naukę wspierać.
Edyta Kabat: Matematyka estetyczna
Podążając za definicją estetyki
przyjrzymy się pięknu, metodom artystycznego wyrazu oraz filozofii harmonii
matematyki. Zastanowimy się, jak budzić w sobie pasję zgłębiania tajemnic
Królowej Nauk nawet w najbardziej szary dzień i gdzie szukać inspiracji do
kształtowania siebie, a zarazem uczniów.
Magdalena Kapustka: Program Calcularis EW
Program Calcularis jest świetnym
narzędziem, z którego można korzystać utrwalając matematyczne pojęcia z dziećmi
w klasach 1 -3 SP. Program używany jest w
Szwajcarii. Na pewno przyda się do pracy z naszymi uczniami.
Maciej Major: Probabilistyczna symulacja, czyli co zrobić gdy zginie nam kostka do gry
W ramach zajęć ukazana zostanie istota probabilistycznej
symulacji. Rozważane będą zagadnienia życiowe, których matematyzacja prowadzi
do badania stosownych przestrzeni probabilistycznych.
W czasie warsztatów probabilistyczne treści będą prezentowane podczas praktycznego rozwiazywania zadań i problemów.
W czasie warsztatów probabilistyczne treści będą prezentowane podczas praktycznego rozwiazywania zadań i problemów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz